https://korsea.pl

Kurs SRC

Procedura MAYDAY

Łączność w niebezpieczeństwie

Procedura MAYDAY

Wszystko co musisz wiedzieć o procedurze MAYDAY/DISTRTRESS

Prowadzenie łączności na morzu jest opisane w kilku instrukcjach, które nazywamy procedurami. Procedura łączności dotycząca alarmowania i prowadzenia łączności alarmowej jest najważniejszą z nich, bo czasami może decydować o czyimś życiu. Każdy sternik powinien więc ją znać w takim stopniu aby móc skutecznie alarmować, przekazywać alarmowanie lub odwoływać fałszywe alarmy. Naszym zdaniem również po to aby przed rozpoczęciem rejsu zapoznać załogę z taką procedurą, dlatego że jeśli dojdzie do sytuacji , w której alarmowanie będzie konieczne to może to zrobić każdy jeśli zajdzie taka potrzeba.

Podstawowa procedura łączności na morzu Mayday/DISTRESS

Definicja sytuacji niebezpiecznej - DISTRESS

Definicja:
Osoba lub statek znajduje się w sytuacji niebezpiecznej, jeśli znajduje się w warunkach poważnego i nieuniknionego zagrożenia życia lub zdrowia lub jacht jako całość i wymaga natychmiastowej pomocy.

Zwróć uwagę na słowa które są ważne przy definiowaniu sytuacji wymagającej alarmowania w niebezpieczeństwie.
Zagrożenie jest bezpośrednie i nieuniknione – a więc ocena sytuacji jest jednoznaczna, pomoc jest potrzebna szybko jak to tylko możliwe, jacht i załoga znajdują się w zagrożeniu życia lub zdrowia a jacht może ulec zniszczeniu.
Zagrożenia nie da się uniknąć – czyli nie możemy nic zrobić w naszej ocenie aby zapobiec katastrofie.
Osoba lub statek – a więc na przykład nasz pies, który wypadł za burtę nie może być powodem alarmowania MAYDAY.
Alarmowanie nadawane jest z polecenia kapitana lub upoważnionej osoby prowadzącej statek i jest skierowane do wszystkich stacji będących w zasięgu radia. Ma bezwzględne pierwszeństwo w korespondencji.

Wywołanie i zawiadomienie w niebezpieczeństwie

Komunikat w niebezpieczeństwie składa się z dwóch elementów: wywołania i zawiadomienia. Wywołanie służy przywołaniu radiooperatorów do radia, aby mogli się przygotować do odebrania zawiadomienia. Koniecznie musisz wszystko zapisać, cały komunikat. To może się okazać bardzo ważne, dlatego po emisji wywołania MAYDAY należy zrobić krótką przerwę aby dać odbiorcom szansę na przygotowanie się do odbioru zawiadomienia. Zapisanie pozycji jednostki wzywającej pomocy wymaga skupienia i precyzji.

Kolejność postępowania

1.Włącz radiostację i ustaw moc nadawania na 25W (maksymalną)
2.Wyślij sygnał DISTRESS, wcześniej programując z listy rodzaj niebezpieczeństwa.

fire/explosion – pożar/eksplozja
flooding – przeciek
collision – zderzenie
grounding – wejście na mieliznę
listing and in danger of capsizing – niebezpieczny przechył i niebezpieczeństwo wywyrotki
sinking – tonięcie
disablet and drift – brak manewrowości i dryfowanie
abandoning ship – opuszczenie statku
piracy attack – atak piratów
MOB (Man Over Board) – człowiek za burtą

3.Wybierz i ustaw kanał 16 do nadania komunikatu
4.Nadaj foniczną wiadomość w niebezpieczeństwie. Mów wolno, wyraźnie, otwartym językiem, zgodnie z poniższą instrukcją:

Kurs SRC z KORSEA Akademia Żeglarska

Do uporządkowania wysyłanego w eter komunikatu, możesz użyć wskazówki opracowanej przez RYA (Royal Yachting Association) tzw. MIPDANIO.

Masz pytania? Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas!

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej  o naszych rejsach lub szkoleniach zapisz się do naszego newslettera klikając przycisk poniżej. Zapraszamy!

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping