KURS NA PATENT JACHTOWEGO STERNIKA MORSKIEGO
Zapraszamy na wyjątkową przygodę z kursem na patent jachtowego sternika morskiego Nasz intensywny tygodniowy kurs na sternika morskiego łączy praktykę z teorią, ucząc manewrów na silniku potrzebnych do bezpiecznego poruszania się w porcie oraz podstaw żeglowania na otwartym morzu. Dzięki temu zyskujesz realne umiejętności, które pozwolą Ci pewnie prowadzić jacht podczas rejsów morskich i oceanicznych. Wybierając nasz kurs na patent jachtowego sternika morskiego, inwestujesz w swój rozwój, komfort i bezpieczeństwo na wodzie, a także w niezapomniane doświadczenia żeglarskie.
Dla kogo jest kurs na jachtowego sternika morskiego?
Intensywne szkolenie w portach Zatoki Gdańskiej
Jeśli chcesz podejść do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego, pamiętaj, że musisz mieć ukończone 18 lat oraz posiadać udokumentowany staż z co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich, łącznie trwających minimum 200 godzin żeglugi. Dzięki temu spełnisz ważne wymagania formalne, które otworzą Ci drzwi do zdania egzaminu i zdobycia upragnionego patentu.
Pod okiem doświadczonych instruktorów stworzymy solidną podstawę wiedzy, umiejętności i bezpieczeństwa, która umożliwiając Ci zdobycie patentu Jachtowego Sternika Morskiego.Bycie sternikiem na jachcie żaglowym wymaga od kandydata: wiedzy, doświadczenia i panowania nad jachtem. Skipper powinien potrafić również zarządzać załogą. Nasz kurs jest przeznaczony dla wszystkich tych, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do zdania egzaminu, bezpiecznego i skutecznego sterowania załogą, ale również będą potrafili dobrze zarządzać załogą. Głównym celem naszego szkolenia jest przekazanie umiejętności potrzebnych do bezpiecznego prowadzenia jachtu w rejsach po morzach i oceanach. Szkolenie podczas tygodniowego kursu jest bardzo intensywne i obejmuje zarówno część praktyczną oraz powtórkę wiedzy teoretycznej. Część praktyczna to nauka manewrów na silniku, tak aby bezpiecznie manewrować jachtem w porcie oraz podstawowych manewrów na żaglach na otwartym morzu. Część teoretyczna online. Warsztaty nawigacyjne odbywają się przed kursem praktycznym. Egzamin w ostatnim dniu szkolenia
Terminy i ceny kursu na jachtowego sternika morskiego
Terminy kursu
Miejsce kursu
Jacht
Cena
Rezerwacja
Start: 09.03.2026r. godz. 18.00
Koniec: 15.03.2026r. godz. 08.00
Zatoka Gdańska:
Gdańsk – Gdynia – Hel
Delphia 47
(lub podobny)
Cena: 2100zł
Start: 11.04.2026r. godz. 18.00
Koniec: 18.04.2026r. godz. 08.00
Zatoka Gdańska:
Gdańsk – Gdynia – Hel
Delphia 47
(lub podobny)
Cena: 2100zł
Informacje o kursie na JSM
Dlaczego warto zrobić kurs na patent jachtowego sternika morskiego z KORSEA?
Kurs na patent Jachtowego Sternika Morskiego przygotowuje do samodzielnego, bezpiecznego prowadzenia jachtów na morzu i skutecznego manewrowania w porcie. Duży zestaw ćwiczeń praktycznych jachtem oraz praktyczne podejście do zajęć teoretycznych i warsztaty nawigacyjne. Zapraszamy Cię na wyjątkową przygodę z naszym kursem żeglarskim na patent jachtowego sternika morskiego, który otworzy przed Tobą wrota do fascynującego świata morskich przygód. Pod okiem doświadczonych instruktorów stworzymy solidną podstawę wiedzy, umiejętności i bezpieczeństwa, umożliwiając Ci zdobycie patentu.
Doświadczeni Instruktorzy: nasz zespół to pasjonaci morza i doświadczeni skipperzy, gotowi podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Kompleksowy program szkolenia, kurs obejmuje wszystkie niezbędne aspekty nawigacji, meteorologii, prawa morskiego, technik żeglugi, a także najnowsze standardy bezpieczeństwa. Praktyczne szkolenie na morzu: wspieramy naukę teorii praktycznymi ćwiczeniami na wodzie, umożliwiając Ci nabycie umiejętności niezbędnych do samodzielnego sterowania jachtem. Bogate materiały edukacyjne: korzystaj z najnowocześniejszych narzędzi edukacyjnych, aby doskonalić swoje umiejętności praktyczne i niezbędną wiedzę teoretyczną. Elastyczność czasowa: dostosuj harmonogram zajęć teoretycznych do swoich potrzeb, dzięki elastycznym terminom.
Podstawowe informacje o kursie JSM
7 dni (od soboty godz. 18:00, do soboty godz. 09:00),szkolimy się na dużym jachcie 45-50 stóp (4-5 kajut – 8 lub koi), nikt nie śpi w messie, na kursie będziemy doskonalić umiejętności sterowania dużym jachtem w różnych warunkach, w planach jest ćwiczenie manewrów pod żaglami, dużo manewrów portowych w różnych portach, skład 6+1 (instruktor), wiosna na Bałtyku to idealny czas na zdobywanie umiejętności przed sezonem żeglarskim w różnych warunkach pogodowych,w trakcie kursu będą warsztaty nawigacyjne, warsztaty z bezpieczeństwa oraz wiele innych ciekawych zajęć przygotowujących do samodzielnego prowadzenia jachtu morskiego. Za dodatkową opłatą możliwość odbycia szkolenia z SRC, na koniec kursu przewidujemy egzamin na patent jachtowego sternika morskiego,na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo załogi,dbamy o dobrą, żeglarską atmosferę.
Co zyskasz po ukończeniu szkolenia?
✅ Patent Jachtowego Sternika Morskiego
✅ Pełne zrozumienie zasad żeglugi i bezpieczeństwa
✅ Umiejętność planowania i realizacji trasy morskiej
✅ Pewność siebie w obsłudze jachtu w różnych warunkach
✅ Umiejętność prowadzenia nawigacji klasycznej i elektronicznej
✅ Kurs SRC (Schort Range Certyficat)
Zapisz się już dziś na nasz kurs, aby stać się pewnym siebie sternikiem jachtowym, gotowym na fascynujące morskie wyzwania!
Jeśli brakuje Ci stażu zapraszamy na nasze rejsy stażowe
Wymagany staż morski przed egzaminem to 200 godzin na morzu zdobyte w co najmniej dwóch rejsach morskich. Takie wymagania zostały określone w Rozporządzeniu Ministra sportu i Turystyki z 9 kwietnia 2013r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej. Tu możesz sprawdzić tekst tego rozporządzenia >>
Wzór opinii z rejsu według Polskiego Związku Żeglarskiego możesz sprawdzić tutaj >>. Związek żeglarski uściśli w swojej instrukcji zasady wydawania patentów oraz jak dokumentować staż morski . Tutaj znajdziesz tekst instrukcji >>. Jeśli pływałeś na jachcie morskim nawet jako członek załogi, kierujący jachtem na Twoją prośbę powinien wystawić ci dokument potwierdzający staż. Obojętne jest czy pływałeś na silniku czy na żaglach, staż liczy się tak samo. Można założyć, że średnio w tygodniowym rejsie turystycznym można zdobyć ok. 30-45 godzin stażowych a w rejsie typowo żeglarskim nawet powyżej 100 godzin. Na kursie, czas pływania również liczy się do stażu, tu możesz wypływać ok 40 godzin. Musisz policzyć czy przed egzaminem będziesz miał wymagane 200 godzin stażu.
Jeśli nie to możesz wybrać się z nami na rejsy stażowe gdzie zdobędziesz brakujące godziny. Propozycje poniżej.
Rejs – Bałtycka Perła
Rejs po Wyspach Alandzkich
termin: 01-08.06.2027
Start i meta: Sztokholm
Rejs – Wiosenny Bałtyk
Rejs na Bornholm
termin: 21-25.03.2024
Start i meta: Kołobrzeg
Rejs – Majówka w Czarnogórze
Zatoka Kotorska
termin: 25.04-02.05.2026
Start i meta: Kotor
Patent jachtowego sternika morskiego
Po co jest Ci potrzebny patent jachtowego sternika morskiego?
Patent jachtowego sternika morskiego jest potrzebny, ponieważ jest to oficjalne uprawnienie, które pozwala na samodzielne prowadzenie jachtów żaglowych o długości do 18 metrów na wodach morskich. Posiadając ten patent, zyskujesz nie tylko legalne prawo do sterowania jachtem, ale także większą swobodę i niezależność podczas planowania i realizacji rejsów. Jest on niezbędny do bezpiecznego zarządzania załogą oraz doświadczania pełni przyjemności z żeglowania na morzu. Ponadto, patent ten jest honorowany nie tylko w Polsce, ale i za granicą, co umożliwia Ci czarterowanie jachtów w wielu atrakcyjnych miejscach na świecie, otwierając drzwi do międzynarodowych przygód morskich. To prestiżowe uprawnienie, które podnosi Twoją wartość jako żeglarza i daje dostęp do nowych możliwości rozwoju osobistego i zawodowego w branży żeglarskiej.
Do czego uprawnia patent sternika morskiego?
Patent jachtowego sternika morskiego uprawnia do samodzielnego prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych, bez ograniczeń co do długości jachtu, oraz po wodach morskich do długości kadłuba 18 metrów, zarówno w dzień, jak i w nocy. Dzięki temu patentowi możesz bezpiecznie i legalnie żeglować po morzach, zarządzać załogą oraz podejmować rejsy długodystansowe. Co ważne, patent ten automatycznie daje również uprawnienia motorowodnego sternika morskiego, co rozszerza Twoje możliwości na wodzie, pozwalając na prowadzenie jachtów motorowych w podobnym zakresie. Posiadając patent jachtowego sternika morskiego, zyskujesz zatem szerokie kompetencje do prowadzenia różnorodnych jednostek pływających i czerpania pełnej radości z żeglowania na wodach śródlądowych i morskich.
Kto wydaje patent JSM?
Wszystkie patenty żeglarskie wydaje Polski Związek Żeglarski
Zobacz tutaj >> www.pya.org.pl
Koszty i organizacja kursu JSM
Co zawiera cena a czego nie zawiera
Cena zawiera:
– koję na jachcie w kabinie dwuosobowej,
– wszelkie opłaty portowe,
– paliwo do jachtu,
– gaz,
– końcowe sprzątanie jachtu,
– realizację pełnego programu szkoleniowego,
– podstawowe ubezpieczenie.
Cena nie zawiera:
– wyżywienie w czasie trwania szkolenia, istnieje możliwość przygotowania posiłków na jachcie,
– dojazdu do miejsca szkolenia,
– opłaty za egzamin i wydanie patentu: egzamin kosztuje 350 zł dla osoby dorosłej (175 zł dla osób uczących się do 26 roku życia); wydanie patentu odpowiednio 50 zł (25 zł).
Opłata za egzamin dokonywana jest w gotówce do komisji egzaminacyjnej.
Wybór kabiny:
Przydział kabin na jachcie odbywa się na miejscu na zasadzie losowania lub uzgodnień załogi. W ostateczności miejsca wyznacza instruktor prowadzący szkolenie. Nie dotyczy to osób, które wykupiły opcję wcześniejszego wyboru kabiny.
Umowa i warunki płatności:
Po Twoim zgłoszeniu na rejs, wysyłamy umowę, w której są zawarte wszystkie szczegóły związane z organizacją rejsu. W umowie podany jest również numer konta na który należy wpłacić pieniądze.
50% ceny płatne w ciągu 3 dni od daty rezerwacji uczestnictwa w kursie.
50% ceny płatne gotówką na miejscu, przed rozpoczęciem szkolenia.
W przypadku podpisania umowy na 30 dni przed kursem lub mniej – płatność 100% w terminie 3 dni od dnia zgłoszenia i zapisu na kurs.
Nie wpłacenie, wymaganych należności skutkuje anulacją rezerwacji i potrąceniem kosztów anulacji, zgodnie z regulaminem.
Miejsce rozpoczęcia i zakończenia kursu
Kurs rozpoczynamy w Przystani Cesarskiej w Gdańsku, ul.Dokowa1 i tam też kończymy. Port jachtowy możesz zobaczyć tutaj >>>
Pływamy po Zatoce Gdańskiej. Odwiedzimy takie porty jak: Gdynia, Sopot, Hel, Jastarnia, Nowy Świat. Kierunek i trasa zostanie zaplanowana w trakcie szkolenia przez instruktora prowadzącego
Instruktor prowadzący kurs
Instruktor prowadzący zajęcia praktyczne i warsztaty nawigacyjne: Darek Kożuch.
Ma doświadczenie na wielu akwenach morskich. Instruktor żeglarstwa i motorowodny. Szkoli na wielu jachtach i akwenach. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej. Prowadzi szkolenia SRC
Może Cię zainteresować..
Kurs SRC online
Dla sterników morskich
Cena: 200 zł
Manewrówka
Szkolenie z manewrów portowych dla sterników morskich
Cena: 1400 zł
Program szkolenia kursu JSM
KORSEA Akademia Żeglarska i Motorowodna organizuje kursy na patent jachtowego sternika morskiego, zgodnie z programem szkolenia zalecanym przez Polski Związek Żeglarski. Uczestnik odbywający szkolenie na patent jachtowego sternika morskiego, powinien opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu żaglowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień, czyli jachtowego sternika morskiego.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA PATENT JACHTOWEGO STERNIKA MORSKIEGO
1.Przepisy
Wiedza o obowiązujących przepisach międzynarodowych i krajowych to obowiązek każdego sternika morskiego.
2.Wiadomości o jachtach żaglowych
Podstawowe informacje na temat budowy i eksploatacji jachtów, instalacji jachtowych i wyposażenia.
3.Nawigacja
Nawigacja to praca na mapie papierowej, ale przede wszystkim umiejętność korzystania z urządzeń elektronicznych na jachcie. Warsztaty nawigacyjne to jeden z głównych elementów szkolenia.
4.Locja
Locja morska to oznakowanie dróg, światła nawigacyjne, oznakowanie wejść do portów, znaki na mapach. Ta wiedza jest niezbędna dla skippera.
5.Meteorologia
Sternik zanim wyruszy w morze musi sprawdzić prognozę pogody a w trakcie rejsu być na bieżąco z komunikatami meteorologicznymi.
6.Sygnalizacja i łączność
Umiejętność prowadzenia łączności i sygnalizacji czasami mogą zdecydować o bezpieczeństwie i życiu załogi.
7.Ratownictwo
Wszystko o środkach bezpieczeństwa i podejmowaniu działań ratowniczych na morzu. Bardzo ważna część wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych dla przyszłych sterników morskich.
8.Praktyka – manewrowanie jachtem
a) manewrowanie jachtem pod żaglami i na silniku – w tym manewry portowe
b) kierowanie załogą.
Ważna informacja! Program szkolenia na patent sternika jachtowego dla osób, które nie posiadają patentu żeglarza jachtowego musi obejmować w całości oba programy (patent żeglarza i patent sternika jachtowego).
Pełny program szkolenia znajdziesz tutaj >>
Teoria i warsztaty nawigacyjne
Każdy uczestnik otrzymuje dostęp do materiałów szkoleniowych – platformy szkoleniowej. Dostęp do platformy jest przydzielany uczestnikom kursu na 60 dni, dlatego dobrze jest zapisać się na kurs z wyprzedzeniem. Materiału do nauki jest dość sporo. W trybie nauki online każdy może uczyć się w swoim tempie, w dowolnym miejscu i czasie. W ramach tego systemu przewidziane są spotkania online instruktora z uczestnikami szkolenia. Harmonogram spotkań jest udostępniany po zapisie na kurs na patent jachtowego sternika morskiego. Dodatkowo również zapisani uczestnicy otrzymują podręcznik do nauki „Jachtowy sternik morski” w formie e-boka. W ramach przygotowania do egzaminu i nauki teorii wszyscy mają dostęp do zbioru pytań sprawdzających wiedzę na każdym etapie nauki. Ćwiczenia w rozwiązywaniu przykładowych testów umożliwiają skuteczne przygotowanie się do egzaminu i bezstresowe podejście do części teoretycznej. W ramach przygotowania do kursu odbywają się warsztaty nawigacyjne, obejmujące pełny materiał szkoleniowy dla skipperów. Nie musisz dodatkowo zapisywać się na takie warsztaty – otrzymujesz je w ramach kursu. Warsztaty są dwudniowe a terminy ich przeprowadzania są ustalane z uczestnikami kursu po zapisie.
Egzamin na patent JSM
Egzamin na patent JSM jest przeprowadzany przez komisję egzaminacyjną ostatniego dnia kursu. Składa się z części teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna ma formę pisemną i składa się z testu jednokrotnego wyboru /75 pytań/ oraz zadania nawigacyjnego i na rozwiązanie całości jest 120 minut. Pozytywny wynik tej części egzaminu zapewnia 65 prawidłowych odpowiedzi oraz prawidłowo rozwiązane zadanie nawigacyjne. Część praktyczna egzaminu obejmuje wykonanie wybranych przez komisję elementów egzaminacyjnych, określonych indywidualnie dla każdego zdającego. Za pozytywny wynik egzaminu praktycznego uważa się prawidłowe wykonanie wszystkich elementów wskazanych przez egzaminatora do wykonania. W trakcie części praktycznej dopuszcza się jednokrotne powtórzenie źle wykonanego elementu. Egzamin przeprowadzany jest na jednomasztowych jachtach morskich o długości kadłuba co najmniej 7 m wyposażonych w silnik z biegiem wstecznym, przy sile wiatru 1-6 stopni w skali Beauforta na akwenie z dostępnym pomostem wyposażonym w urządzenia cumownicze oraz dostępną boją cumowniczą.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z obu części.
Opłata za egzamin wynosi 350zł (ulgowa dla uczniów i studentów 175zł) i jest wpłacana do komisji egzaminacyjnej przed rozpoczęciem egzaminu.
Więcej na temat egzaminu i wymagań egzaminacyjnych znajdziesz tutaj >>
Jeśli chcesz sprawdzić swoją wiedzę, tu znajdziesz przykładowy test egzaminacyjny >>
Jacht na szkoleniu na patent JSM
DELPHIA 47
Jacht zdobył tytuł „Croation Boat of The Year 2009” i nominację do nagrody „European Yacht of The Year 2009/2010”. Jacht kategorii projektowej A gwarantujący wygodę i bezpieczeństwo żeglugi po morzach i oceanach. Jednostka posiada nowoczesne, eleganckie i praktyczne wnętrze. W mesie znajduje się duży stół z wygodnymi kanapami, bardzo przestronny w pełni wyposażony kambuz oraz stół nawigacyjny. Delphia 47 posiada dwa koła sterowe. Samohalsujący fok oraz rolowany grot powodują, iż jacht może być obsługiwany przez jedną osobę.
Dane techniczne
- Port: Przystań Cesarska
- Model: Delphia 47
- Długość: 14,48 m
- Szerokość: 4,48 m
- Zanurzenie max: 2,30m
- Max. pasażerów: 10
- Koje: 10
- Kabiny: 5
- Łazienki/toalety: 3
- Powierzchnia żagli: 94m2
- Dinghy: w standardzie (silnik zewnętrzny w opcji)
- Zbiornik z wodą: 490l
- Zbiornik paliwa: 250l
Rezerwacja kursu na patent JSM
Kontakt bezpośredni w sprawie rezerwacji kursu:
Zadzwoń: tel. +48 570 353 171
Mail: szkolenie@korsea.pl
Użyj poniższego formularza do zapisu na szkolenie na patent jachtowego sternika morskiego. Po wysłaniu wstępnego zgłoszenia czekaj na kontakt z naszej strony. Otrzymasz umowę i informację o trybie dalszego postępowania. Formularza możesz również użyć do zadania nam pytań na temat kursu.
Kurs na patent jachtowego sternika morskiego w pytaniach i odpowiedziach
Jesli masz inne dodatkowe pytania możesz użyć formularza dostępnego tutaj >>>
Do czego uprawnia patent jachtowego sternika morskiego?
Patent Jachtowego Sternika Morskiego uprawnia jego posiadacza do sterowania i prowadzenia jachtów żaglowych o długości do 18 m kadłuba po wodach morskich bez ograniczeń. Również na tym patencie możesz prowadzić jachty na wodach śródlądowych bez ograniczeń. Aby zdobyć patent jachtowego sternika morskiego, należy ukończyć 18 lat, mieć wypływane 200 godzin stażu na morzu i zdać do egzaminu
Co trzeba zrobić, aby uzyskać patent sternika?
Jeśli chcesz otrzymać uprawnienia, czyli potocznie patent sternika jachtowego (właściwa nazwa to: jachtowy sternik morski), musisz spełnić następujące wymagania:
- mieć ukończonych 18 lat,
- odbyć minimum dwa rejsy morskie o łącznej długości 200 lub więcej godzin stażu,
- zdać egzamin z wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych.
Nie ma więcej żadnych innych wymagań.
Ile trwa kurs na jachtowego sternika morskiego?
Dzięki dostępowi do e-learningu, nasze szkolenie na jachtowego sternika morskiego trwa 7 dni, egzamin zdajesz w ostatnim dniu. Teorii uczysz się samodzielnie i online z udziałem instruktora. Dodatkowo 2 dni szkolenia to warsztaty nawigacyjne. W czasie kursu główne zajęcia to praktyczna część manewrowania jachtem na żaglach i w porcie na silniku i inne elementy bezpiecznego pływania po wodach morskich.
Ile kosztuje kurs na jachtowego sternika morskiego?
Kurs na patent JSM to koszt 2100zł. W cenie kursu jest rejs szkoleniowy, nauka teorii, warsztaty nawigacyjne oraz kurs SRC. Tak bogatego szkolenia na patent JSM nie ma na rynku. Dzięki dostępowi do e-learningu, nasze szkolenie na jachtowego sternika morskiego trwa 7 dni, egzamin zdajesz w ostatnim dniu. Teorii uczysz się samodzielnie i online z udziałem instruktora. Dodatkowo 2 dni szkolenia to warsztaty nawigacyjne. W czasie kursu główne zajęcia to praktyczna część manewrowania jachtem na żaglach i w porcie na silniku i inne elementy bezpiecznego pływania po wodach morskich.
Gdzie i kiedy odbywają się kursy na jachtowego sternika morskiego?
Kurs na jachtowego sternika morskiego w KORSEA odbywa się głównie w formie tygodniowych rejsów szkoleniowych na Morzu Bałtyckim oraz w rejonie Morza Śródziemnego, w tym popularnych lokalizacjach takich jak Chorwacja czy Grecja. Terminy kursów są regularnie organizowane przez cały sezon żeglarski, a także zimą, co pozwala dostosować udział do indywidualnych możliwości i preferencji żeglarzy
Jak wygląda program kursu i egzaminu – jakie umiejętności i wiedzę trzeba opanować?
Program kursu na patent jachtowego sternika morskiego w KORSEA obejmuje kompleksowe przygotowanie teoretyczne i praktyczne, dostosowane do wymogów Polskiego Związku Żeglarskiego. W ramach kursu uczestnicy poznają przepisy prawa międzynarodowego i krajowego, które są niezbędne do bezpiecznego prowadzenia jachtu. Opanowują wiedzę o budowie jachtów żaglowych, obsłudze instalacji oraz wyposażeniu, a także uczą się nawigacji tradycyjnej na mapach papierowych oraz korzystania z nowoczesnych elektronicznych urządzeń nawigacyjnych. Ważnym elementem szkolenia jest nauka locji, czyli zasad poruszania się po morzu i rozpoznawania zagrożeń.
Część praktyczna kursu to szkolenie manewrów na silniku i żaglach, pozwalające na bezpieczne sterowanie jachtem w porcie oraz na otwartym morzu. Uczestnicy zdobywają umiejętności dowodzenia załogą, zarządzania nią oraz reagowania na zmienne warunki pogodowe. Kurs kończy się egzaminem, który sprawdza zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne umiejętności prowadzenia jachtu. Zdobycie patentu jachtowego sternika morskiego daje nie tylko uprawnienia do samodzielnego prowadzenia jachtów, lecz także pewność i kompetencje niezbędne do bezpiecznego i świadomego żeglowania
Jak wygląda część praktyczna kursu, w tym rejsy szkoleniowe i manewry na jachcie?
Część praktyczna kursu na jachtowego sternika morskiego w KORSEA opiera się na intensywnym rejsie szkoleniowym trwającym zazwyczaj 6-7 dni, podczas którego uczestnicy uczą się niezbędnych manewrów i technik prowadzenia jachtu na wodach morskich i śródlądowych. Podczas rejsu szkoleniowego kładzie się nacisk na zdobywanie umiejętności bezpiecznego sterowania jachtem zarówno na silniku, jak i pod żaglami, w tym manewrów portowych, takich jak cumowanie oraz rozcumowywanie, a także praktyczne reagowanie w sytuacjach awaryjnych, na przykład „człowiek za burtą”.
Dodatkowo kurs obejmuje naukę kierowania i zarządzania załogą, komunikacji na morzu oraz wykonywania podstawowych czynności nawigacyjnych, takich jak czytanie map morskich i interpretacja komunikatów pogodowych. Rejsy szkoleniowe pozwalają na praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej i zdobycie doświadczenia pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Wszystko to kończy się egzaminem praktycznym, który potwierdza umiejętność samodzielnego prowadzenia jachtu morskiego oraz bezpiecznego dowodzenia załogą.
Czy można przygotować się do egzaminu online lub jakie są metody nauki?
Tak, przygotowanie do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego może odbywać się częściowo online. W KORSEA uczestnicy mają dostęp do platformy e-learningowej, gdzie mogą samodzielnie zapoznać się z materiałami teoretycznymi, wykładami i ćwiczeniami nawigacyjnymi jeszcze przed rozpoczęciem kursu stacjonarnego. Dzięki temu łatwiej przyswajają wiedzę w swoim tempie i lepiej przygotowują się do egzaminu.
Po części online następują warsztaty nawigacyjne w sali, podczas których uczestnicy uczą się pracy na mapach papierowych oraz korzystania z elektronicznych urządzeń nawigacyjnych. Najważniejsza jest jednak część praktyczna na jachcie, która odbywa się podczas rejsów szkoleniowych. Tam kursanci ćwiczą manewry portowe, prowadzenie jachtu na silniku i pod żaglami, a także zarządzanie załogą. Całość kursu obejmuje więc nowoczesne metody nauki łączące teorię online z intensywnym praktycznym szkoleniem na wodzie.
Jak najlepiej przygotować się do egzaminu na patent JSM?
Najlepsze przygotowanie do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego (JSM) opiera się na połączeniu solidnej nauki teorii z intensywnym zdobywaniem praktycznych umiejętności. Warto zacząć od dokładnego zapoznania się z materiałami dydaktycznymi dostarczanymi przez organizatora kursu, korzystając z platform e-learningowych, które pozwalają uczyć się w dogodnym tempie i powtarzać trudniejsze zagadnienia. Równocześnie kluczowe jest uczestnictwo w praktycznych rejsach szkoleniowych, podczas których opanujesz manewry na silniku, żaglach oraz nauczysz się dowodzenia załogą i bezpieczeństwa na morzu.
Regularne powtarzanie i rozwiązywanie testów egzaminacyjnych pomaga utrwalić wiedzę teoretyczną. Ponadto dobrze jest korzystać z dodatkowych szkoleń nawigacyjnych i konsultacji z doświadczonymi instruktorami. Utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej oraz wiedza dotycząca warunków pogodowych i zasad panujących na morzu również podniosą Twoją pewność siebie podczas egzaminu. Przygotowanie zbalansowane zarówno teoretycznie, jak i praktycznie, zdecydowanie zwiększa Twoje szanse na sukces i pozwala cieszyć się bezpiecznym żeglowaniem z patentem JSM
Jakie dokumenty i zaświadczenia wymagane są do przystąpienia do egzaminu?
Do przystąpienia do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego wymagane są następujące dokumenty i zaświadczenia: ważny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (np. dowód osobisty), potwierdzenie opłaty egzaminacyjnej, oryginały dokumentów potwierdzających odbycie stażu z co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie minimum 200 godzin żeglugi (np. opinie kapitanów jachtów lub karty rejsu). Niezbędne jest również oryginalne zaświadczenie o zdaniu kursu lub egzaminu, które wystawia komisja egzaminacyjna. W przypadku korzystania ze zniżek, np. dla uczniów i studentów do 26 roku życia, konieczne jest okazanie ważnej legitymacji. Do wniosku o wydanie patentu należy dołączyć aktualne zdjęcie 3,5 cm x 4,5 cm (niezeskanowane) oraz ewentualnie dokumenty potwierdzające zmianę nazwiska (np. akt małżeństwa). Wszystkie te formalności są konieczne, aby skutecznie przystąpić do egzaminu i uzyskać patent
