Patenty i licencje motorowodne w Polsce
Patenty i licencje motorowodne wydaje Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego (PZMiNW). Koszt wydania licencji to 50 zł + opłata za przesyłkę. Uczniom i studentom do 26 roku życia przysługuje zniżka 50%.
Patent kapitana motorowodnego
Patent kapitana motorowodnego to najwyższy z patentów motorowodnych.
Aby zdobyć ten patent musisz posiadać patent motorowodnego sternika morskiego. Dodatkowo konieczny jest staż morski. Po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego musisz odbyć co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyć co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.
Patent kapitana motorowodnego uprawnia do:
prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich bez ograniczeń.
Dodatkowo patent ten (na podstawie § 13. ust. 1. rozporządzenia) daje uprawnienia kapitana jachtowego, jeśli jego posiadacz ma też jakikolwiek patent żeglarski.
Patent sternika motorowodnego
Patent sternika motorowodnego to podstawowe uprawnienie do sterowania jachtami motorowymi i skuterami wodnymi wodne. Pozwala prowadzić jachty motorowe po wodach śródlądowych i morskich.
Patent sternika motorowodnego uprawnia do:
1. Prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych (również skuterów wodnych).
2. Prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej. Jeśli nie masz skończonych 16 lat życia możesz pływać jachtami motorowymi o mocy silnika do 60 kW.
Patent motorowodnego sternika morskiego
Patent motorowodnego sternika morskiego to uprawnienie do sterowania jachtami motorowymi na morzu i śródlądziu. Paten można zdobyć zdając odpowiedni egzamin. Nie jest konieczne żadne szkolenie. Nie trzeba też mieć wcześniej patentu sternika motorowodnego. Jeśli masz patent sternika jachtowego morskiego wystarczy, że złożysz wniosek do PZMiNW. Na podstawie patentu żeglarskiego (konieczna jest kopia potwierdzona notarialnie) otrzymasz patent motorowodny. Takie rozwiązanie dopuszczają przepisy. Można powiedzieć, że jeden kurs i egzamin a dwa patenty.
Patent motorowodnego sternika morskiego uprawnia do:
1. Prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych (również skuterów wodnych) bez ograniczeń
2. Prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.
WAŻNE!. Do przystąpienia do egzaminu i uzyskania patentu konieczne jest posiadanie 200 godzin stażu w co najmniej 2 rejsach (na jachtach żaglowych lub motorowych) potwierdzonego w minimum 2 opiniach z rejsów morskich.
Licencja do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów
Licencja do holowania narciarza wodnego pozwala na legalne holowanie narciarza wodnego oraz innych obiektów pływających (banan, koło). Aby otrzymać licencję musisz mieć wcześniej musisz już mieć patent sternika motorowodnego lub patent sternika motorowodnego morskiego.
Licencja do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających uprawnia Cię do:
1.Uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych przy holowaniu narciarza wodnego.
2.Uprawnia do turystyki wodnej na jachtach motorowych przy holowaniu innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych (np. koło lub banan).
Licencja na holowanie statków powietrznych
Licencja jest po to, żebyś mógł/a zgodnie z prawem holować wszystkie obiekty, które unoszą się nad lustrem wody. Legalnie możesz holować za jachtem motorowym tylko wtedy gdy posiadasz licencję na holowanie statków powietrznych. Do statków powietrznych prawo zalicza: parasail, spadochron, paralotnię i inne podobne obiekty.
Licencja do holowania statków powietrznych uprawnia do: holowania obiektów latających takich jak spadochrony, lotnie, paralotnie, czy parasil za jednostką holującą.
Patent mechanika motorowodnego
To patent motorowodny uprawniających do bycia kierownikiem maszyn na jachtach motorowych. Patent potwierdza kwalifikacje sportowe, i upoważnia do pełnienia przewidzianych funkcji w turystyce, rekreacji i sporcie na jachtach motorowych i żaglowych, w tym na dużych żaglowcach.
Wymagania:
-posiadanie patentu potwierdzającego kwalifikacje do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych,
-zaliczenie stażu w wymiarze co najmniej 400 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 147,2 kW, w tym co najmniej 100 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy większej niż 441 kW,
-zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Uprawnienia:
-pełnienie funkcji kierownika maszyn na jachtach motorowych,
-odpłatne pełnienie przewidzianych funkcji na jachtach motorowych, żaglowych oraz żaglowcach przy dodatkowym posiadaniu; przeszkolenia STCW, międzynarodowego świadectwa zdrowia dla marynarzy, oraz książeczki żeglarskiej w rejsach śródlądowych, morskich i oceanicznych.