https://korsea.pl
Korsea Adventure is free

KURS NA PATENT MOTOROWODNY

Rozdział: Bezpieczeństwo

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS MANEWRÓW

Zacznijmy od tego, że manewrowania jachtem musisz nauczyć się praktycznie. Wiadomości teoretyczne  przydadzą się, ale praktyki nic nie zastąpi. Niektórzy mają też talent. Nie każdy może być jednak kapitanem Baranowskim. W naszej Akademii mówimy, że każdy manewr powinien być bezpieczny i skuteczny. I to ćwiczymy. Początkujący sternicy powinni skupić się na bezpieczeństwie  ludzi i jachtu oraz skuteczności wykonywania manewru. Elegancja przyjdzie wraz z doświadczeniem.

Manewrowanie jachtem motorowym to temat, o którym można pisać w nieskończoność. Różnorodne konstrukcje jachtów,  ich wielkość, śruby napędowe, zmienność akwenów, wiatr i zafalowanie, to wszystko ma ogromny wpływ, jak się manewruje. Można powiedzieć, że warunki są różne i liczą się umiejętności i doświadczenie. Podstawowe zasady są jednak podobne i to dla początkującego sternika jest światełko w tunelu.

Może się wydawać, że manewrowanie jachtem przypomina kierowanie samochodem, ale tak nie jest. Koła w samochodzie mają dobrą przyczepność do podłoża, z jachtem jest inaczej.  Działają na niego: wiatr, prądy wodne, fale, obciążenie. Jacht motorowy nawet płynąc prosto, jest narażony na działanie wszystkich tych czynników. W zakręcie dziób jachtu porusza się po mniejszym łuku niż jego rufa. Dlaczego? Na rufie znajduje się z reguły śruba napędowa, której działanie powoduje jej narzucanie. Poza tym jacht ślizga się po wodzie i ten poślizg powoduje, że pojawia się dryf.

Na to jak reaguje jacht  na ster, ma duży wpływ jego śruba, a tak naprawdę to, w którą stronę się obraca.  Jeżeli obracająca się w prawo przy pływaniu do przodu powoduje znos rufy w prawo, a w pływaniu wstecz w lewo. Ze śrubą lewoskrętną jest odwrotnie. Trzeba przyznać, że efekt działania śruby przy pływaniu do przodu jest mało widoczny. Woda z łopat śruby trafia na płetwę sterową. Do tyłu tak się nie dzieje, a więc efekt znoszenia jest większy.

Na koniec być może najważniejsza sprawa, jacht reaguje na wychylenie steru z pewnym opóźnieniem. Jakimi? To już musisz zbadać praktycznie na każdym jachcie motorowym, którym przyjdzie Ci pływać.

Manewry jachtem motorowym można prowadzić w: porcie (manewry portowe), manewry na otwartej wodzie i manewry gdzie nie ma na nie zbyt dużo miejsca.

PODSTAWOWE WSKAZÓWKI BEZPIECZEŃSTWA

Przygotowanie teoretyczne do manewrowania rozpoczniemy od omówienia zasad bezpieczeństwa. Swoje obowiązki ma kapitan, czyli prowadzący jacht, sternik  oraz członkowie załogi, którzy są odpowiedzialni za wykonanie poszczególnych elementów.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa w czasie manewrów.

– kapitan przed rozpoczęciem manewru powinien go zaplanować, uwzględnia warunki oraz sytuację na akwenie portowym, np. kierunek i siłę wiatru. Planuje również manewr awaryjny,

– przed rozpoczęciem manewrów uruchamiamy silnik, aby się rozgrzał i był optymalnie przygotowany do pracy w czasie manewru,

– przed rozpoczęciem manewrów kapitan omawia manewr z załogą, informuje o tym jak będą wyglądały kolejne działania załogi, krótko omawia manewr awaryjny, gdyby poszło coś nie tak i jakiej wtedy pomocy będzie potrzebował od załogi,

– kapitan wyznacza osoby na konkretne stanowiska, omawia, jak powinno wyglądać ich wykonanie (np. cuma rufowa, muring, itd.).

– w czasie manewrów kapitan stojący za sterem jest skupiony na manewrze i nie wolno go rozpraszać, chyba że sytuacja tego wymaga, wtedy należy go o tym poinformować, np. niespodziewanie pojawił się inny jacht na naszej drodze, szczegółami wykonywania konkretnych zadań zajmują się członkowie załogi,

– kapitan wydaje komendy skierowane do konkretnego członka załogi, w czasie wydawania komend należy stosować nazewnictwo przyjęte w żegludze, ale nie jest to warunek konieczny. Ważne jest, aby instrukcja zawarta w komendzie była dobrze zrozumiana i wykonana przez członka załogi. Oznacza to, że komenda była wydana skutecznie,

– w czasie wykonywania manewrów, należy wykazać się cierpliwością i uważnością, bez gwałtownych ruchów manetką czy sterem, chyba że sytuacja tego wymaga,

– jeśli manewr nam nie wychodzi, najlepszą metodą jest jego przerwanie i powrót do punktu wyjścia, zaczynamy wtedy od nowa, stosując taką samą lub inną metodę, nie zawsze ratowanie manewru jest dobrym rozwiązaniem,

– w czasie manewrów portowych operujemy manetką delikatnie, a sterem mocno na burtę, (utrzymujemy takie obroty, które umożliwiają utrzymanie minimalnej prędkości umożliwiającej skuteczne manewrowanie), w czasie pływania z dużą szybkością lekko poruszamy sterem a odważnie (mocno) manetką sterującą obrotami silnika,

– każdy manewr w porcie wykonujemy z minimalną prędkością manewrową, w czasie bezwietrznej pogody prędkość manewrowa będzie niższa niż w czasie silnego wiatru lub fali. Używając większych prędkości, musisz mieć świadomość, że jeśli coś pójdzie nie po naszej myśli, to w konsekwencji koszty nieudanego manewru będą wyższe,

– używamy odbijaczy, które są na wyposażeniu jachtu. O ich rozmieszczeniu decydują warunki, w jakich prowadzimy manewry. Ważne, aby ich rozmieszczenie zapewniało dobrą ochronę burt naszego jachtu.

– w czasie operowania manetką sterującą silnikiem i przekładnią nigdy nie wolno przełączać biegów bezpośrednio z pozycji do przodu na pozycję wstecz lub odwrotnie. Manetkę koniecznie zatrzymujemy na pozycji luz, po to, aby mechanizmy przekładni miały czas na wyhamowanie.

– desant na ląd powinien, schodzi, a nie skakać. Nie wolno tego robić z liną  w ręku. Członek załogi, który jest wyznaczony do wykonania desantu, sam powinien ocenić sytuację  i wybrać odpowiedni moment do wykonania tego zadania w sposób bezpieczny,

– w uzasadnionych sytuacjach, należy wyznaczyć osobę do obsługi ruchomego odbijacza. Dodatkowa ochrona w różnych miejscach czasami bardzo się przydaje,

– w czasie manewrów niedopuszczalne jest wystawianie poza obrys jachtu części ciała takich jak ręce lub nogi, w celu odpychania jachtu od nadbrzeża lub innych jednostek. Jeśli jest taka potrzeba to między burtami naszego jachtu a innymi jednostkami lub nadbrzeżem może znajdować się tylko odbijacz,

– po zakończeniu manewrów dowodzący jednostką informuje załogę o takiej sytuacji, np. „tak stoimy” po zakończeniu cumowania, lub w innych przypadkach „koniec manewrów”.

PAMIĘTAJ ŻE:

– dowodzenie jachtem jest zawsze jednoosobowe, kapitan dowodzi, członkowie załogi wykonują polecenia kapitana. Kapitan odpowiada jednoosobowo za bezpieczeństwo i skuteczność manewru,

– kapitan (dowodzący jachtem) może być sternikiem, ale nie musi  zawsze stać za sterem, może wyznaczyć innego członka załogi. Nadal to na nim spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo załogi.

Masz pytania lub uwagi dotyczące tematu napisz do nas!

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej  o naszych kursach motorowodnych, lub zapisać się na kurs, możesz to klikając przycisk poniżej. Zapraszamy!

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping